Op 24 juni 2024 sloot bariton Maarten Koningsberger zijn uitvoerende Lied carrière af, met een laatste concert in Het Concertgebouw samen met enkele van de vele musici die hem gedurende die jaren hebben begeleid. Na een internationale zangcarrière van bijna 50 jaar is het tijd voor een nieuwe levensfase. Zijn bijdrage aan de Nederlandse klassieke zangkunst is meer dan bijzonder te noemen. Hij maakte indruk op verschillende podia in binnen- en buitenland, en in verschillende genres. Hij vertolkte zijn rollen met verve en wordt geroemd om zijn interpretaties en vertolking van het Lied. Een ware verhalen verteller. Hij schuwde daarbij het experiment niet en was innovatief in de samenstelling van zijn programma’s en keuze van de begeleiding. Ik had het voorrecht om de afgelopen jaren (in Limburg) voor verschillende opdrachtgevers zoals Internationaal Festival Vocallis, Barokensemble Ad Mosam en de Vrienden van het Lied, met hem samen te werken en via de educatie- en participatieprojecten de verbinding te maken met de desbetreffende professionele vocale programma’s. Telkens weer viel het me op hoe Maarten nét zo toegewijd is aan getalenteerde Conservatoriumstudenten, als aan deelnemende amateurzangers en het publiek. Hij heeft de natuurlijke gave om een ieder op zijn niveau verder te brengen en op zijn gemak te stellen, zodat je bijna vergeet wat een grootheid hij zélf is. Wat er maandagavond 24 juni 2024 in een uitverkochte Kleine Zaal plaatsvond was een koninklijke markering van de imposante carrière van een buitengewoon muzikale liedzanger en warm mensen-mens. Met een éénmalig, bijzonder benefietconcert nam Maarten Koningsberger samen met zijn vrienden en begeleiders afscheid van het Lied. De opbrengst van dit afscheidsconcert schonk hij aan de Margreet Honig Foundation ten behoeve van de opleiding van jonge zangers en zangdocenten. Een avond die indruk maakte en die je niet snel meer vergeet… met Pieter-Jan Belder (klavecimbel), Bas Verheijden (piano), Matangi Kwartet, Ed Spanjaard (piano), Esther Steenbergen (gitaar) & Olga Franssen (quint-bas gitaar), Kelvin Grout (piano); Jeremy Bass (theorbe), Roger Braun (piano), BRISK Recorder Quartet; The Atlantic Trio. Recensies
De Nieuwe Muze Opera Magazine
0 Comments
Leave a Reply. |