De coronacrisis verandert ons leven en dat van musici en artiesten ingrijpend. Laten we de overheid blijven voorzingen dat kunstenaars, kunstuitingen en kunstinstellingen NOODZAKELIJK zijn voor het voortbestaan van de mens als specie. Voor, tijdens en na Corona. Niet alleen geeft zij troost, afleiding en hoop (aan het publiek), maar als persoonlijkheden binnen onze maatschappij zorgen kunstenaars vooral voor diversiteit, eigenheid, creativiteit, flexibiliteit, zelfstandigheid, verbinding, bescheidenheid (vaak té), verwondering, ontdekking en behoud van erfgoed. Van jong tot oud, van amateur tot professional. Is dat niet de samenleving waarin wij Nederlanders willen leven?
#ikwascultuur #ikbencultuur #ikmaakcultuur #ikpleitvoorcultuur
0 Comments
‘Respect’ was het thema van de ‘eindejaars uitzending’ van het televisieprogramma De Wereld Draait Door (DWDD). Vaste gasten van het programma mochten een persoon kiezen, voor wie zij veel respect hebben. Programmamaker en voormalig advocaat Prem Radhakishun koos voor weekendschool oprichter Heleen Terwijn. ‘Kinderen hebben talenten, en door onderwijs kom je in aanraking met iets wat je kan’, aldus Radakhishun, die in het programma de onstaansgeschiedenis van de weekendschool kort samenvatte, en daarin ook vertelde over zijn eigen ervaring als gastdocent (als advocaat) op de Weekendschool. Hij roemde het concept van de stichting en de eigenzinnigheid van oprichter Heleen Terwijn, voor hij ‘ongelooflijk veel respect’ zei te hebben. ‘En met haar symboliseer ik ook alle mensen in het onderwijs die dagelijks aan educatie doen.’ Bekijk hieronder het fragment: “Jongeren die zich willen ontwikkelen en volwassenen die daaraan willen bijdragen zijn samen explosief sterk”. Ik zou mijn werk als fondsenwerver niet goed doen als ik niet van deze gelegenheid gebruik maakte om u te attenderen op de uitdaging voor onze organisatie om jaarlijks 4 miljoen euro te werven, waardoor wij onze programma’s kunnen blijven aanbieden en verder ontwikkelen. Sinds de oprichting in 1998 kent Stichting IMC Weekendschool het ‘mixed funding’ financieringsmodel, ook daarin liepen wij voorop. Door de jaren heen heeft onze organisatie meer dan 170 begunstigers aan zich weten te binden. Filantropie is door de jaren heen echter veranderd. Als vriend, als bedrijf, als vermogensfonds: zegt het voort, ik kom graag praten, want alle beetjes helpen. In het kader van ons lustrum is een eventuele vriendendonatie factor 20 natuurlijk een ludieke actie. Word vriend of donateur van Stichting IMC Weekendschool! Niet zelf geschreven, wel fijn om aan mee te mogen werken: 'mijn' klas en 'mijn' leerkrachten... Kinderen al op jonge leeftijd laten zien wat ze later allemaal kunnen gaan doen en hen vertrouwen geven in hun eigen talent. Dat is het doel van het project IMC Basis, dat sinds een jaar draait op basisscholen De Kasteeltuin en de Vincent van Goghschool. Drie leraren vertellen over hun ervaringen met IMC Basis. Het landelijke project komt voort uit de IMC Weekendschool. Dit initiatief probeert een betere verbinding tussen het onderwijs en de maatschappij te maken, door sprekers in de klas te laten vertellen over hun werk. De twee basisscholen op de Donderberg zijn de enige scholen in Limburg waar IMC Basis nu in het onderwijsprogramma wordt aangeboden. Gert-Jan Marsman en Matty Beckers van de Vincent van Goghschool en Ankie Venner van De Kasteeltuin zijn alle drie enthousiast over de aanpak. “IMC Basis geeft leerlingen vertrouwen en inspiratie op een manier die je vaak niet met andere vakken bereikt”, vertelt Ankie. Verrassende samenwerking De sprekers behandelen thema’s zoals politiek, ondernemerschap, architectuur en journalistiek. Onlangs heeft bijvoorbeeld iemand van de Rabobank verteld over ondernemerschap. De leerlingen hebben daarna een bedrijfsplan opgesteld voor hun zelfbedachte bedrijf. Dit hebben ze in de laatste week van het schooljaar gepresenteerd. Ankie vertelt enthousiast: “Alle kinderen zijn gegroeid door dit project. Ze waren zenuwachtig voor de presentatie maar ze helpen elkaar. De ene is goed in tekenen en mag het logo maken, de andere kan goed rekenen en stelt de cijfers op, een derde praat gemakkelijk en presenteert. Zo leren ze op jonge leeftijd al hun eigen talenten kennen en wat ze kunnen bereiken wanneer ze samenwerken. Bij andere vakken bestaat die ruimte niet.” Voor de sprekers is het interessant om te zien hoe betrokken en enthousiast de kinderen zijn. “Ze denken veel opener dan volwassenen. Omdat ze niet nadenken over regelgeving en realiteit, komen ze met verrassende ideeën. Het levert nieuwe inzichten op en vaak zijn de sprekers verwonderd over de openheid en gevatheid van de kinderen die ze ontmoeten”, aldus Gert-Jan. Inspiratie De kinderen worden geïnspireerd door de sprekers. Matty vertelt over een jongen die niet goed is in rekenen. “Hij zat vaak verlegen in de klas. Totdat er een spreker kwam. De jongen vond het interessant en sindsdien horen we meer van hem bij alle lessen. Dit effect verbaasde mij. De jongen ziet nu mogelijkheden en is gemotiveerd.” “Met het project gaat er een wereld open voor de kinderen”, zegt Ankie. “Een dierenarts als gastdocent kwam met een hondje. Een van de meisjes was bang voor honden. Na wat gesnuffel van het hondje vroeg ze of ze hem mocht aaien. Aan het eind van de dag waren ze dikke vrienden en nu durft ze honden vaker te aaien. Het project vergroot hun horizon. De kinderen realiseren zich door dit project dat je voor sommige beroepen heel lang naar school moet en dat willen ze niet allemaal. Maar ze willen bijvoorbeeld wel dierenartsassistente worden.” Een plek in de samenleving Elke donderdagmiddag besteden de leerlingen tijd aan IMC Basis. Op de Vincent van Goghschool is de keuze gemaakt aardrijkskunde en geschiedenis voorlopig te schrappen. “Uiteraard was deze keuze voor andere leraren wel schokkend”, vertelt Matty. “Maar nadat we hiermee van start zijn gegaan zagen ook zij de positieve resultaten. Het helpt kinderen uit de Donderberg een plek in de samenleving te vinden.” Ankie vult aan: “Ik hoop dat dit project vele jaren blijft draaien, maar niet alleen op de Donderberg. Dit is voor alle kinderen interessant.” Daar zijn de drie leraren het over eens. Ze zijn trots dat ze onderdeel zijn van het project en blij dat ze de mogelijkheid hebben de kinderen op deze manier te inspireren. Bron:www.donderbergroermond.nl/uit-de-wijk/kanjerverhalen/imc-basis-inspireert-kinderen-op-donderberg/ IMC Weekendschool heeft een programma ontwikkeld om het mogelijk te maken maatschappijgericht onderwijs te integreren binnen het basisonderwijs: IMC Basis. De eerste scholen in Limburg die zich hierbij hebben aangesloten zijn Bs Vincent van Gogh en Bs De Kasteeltuin in Roermond. Vanaf 1 augustus 2017 zal ik voor 16u per week als IMC Basis coördinator aan dit innovatieve onderwijsprogramma verbonden zijn. Samenwerking tussen de basisschool en IMC Weekendschool IMC Basis vult het reguliere onderwijsaanbod aan. Het verlegt de focus op schoolvakken naar toekomstperspectieven, niet-cognitieve vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling. IMC Basis laat leerlingen kennis maken met de maatschappij door de ogen van bevlogen professionals die als gastdocent hun vak delen. Zo wordt een bijzondere context gecreëerd waarbinnen leerlingen gestimuleerd worden de wereld met een open, nieuwsgierige en betrokken houding tegemoet te treden. De vakken die IMC Basis o.a. in het lesprogramma aanbiedt zijn: Journalistiek, Geneeskunde (zorg&welzijn), Podiumkunsten, Wetenschap, Natuurles, Architectuur, Politiek, Recht, Film, Theater, Ondernemen, Presenteren, Horeca, Masterclasses. www.imcweekendschool.nl/imcbasis IMC Basis in het kort:
IMC Basis in Limburg mee mogelijk maken? Op dit moment nemen 10-16 basisscholen in Nederland deel aan het IMC Basisprogramma, waaronder 2 in Roermond. Om IMC Basis tot een succes te maken is jaarlijks per school een bedrag van 20.000 euro nodig. Het streven is een breed draagvlak in de buurt te creëren. Dat betekent dat we in elke buurt op zoek zijn naar meerdere partijen die een financiële bijdrage willen doen. Wilt u in Limburg bijdragen? Hetzij als gastdocent, hetzij als financiële partner? Neem dan contact op met Gemma Beij ([email protected]). Over IMC Weekendschool Sinds de start in 1998 is IMC Weekendschool uitgegroeid tot een organisatie met een groot maatschappelijk draagvlak: ruim 100 financiële partners, die IMC Weekendschool materieel steunen en 3.500 gedreven vrijwilligers. Doordat IMC Weekendschool onafhankelijk is van de overheid, verbindt het een brede maatschappelijke coalitie van bedrijven, instellingen en individuen die graag bijdragen aan de toekomst van jongeren. Stichting IMC Weekendschool heeft een ANBI-status en wordt onbezoldigd bestuurd door Rob Defares, Rien van Gendt en Carien Pot. De dagelijkse leiding is in handen van strategisch directeur Heleen Terwijn en operationeel directeur Marion Weijman. We hebben tien vestigingsteams, een onderzoeksteam en een team voor het netwerk van oud-leerlingen. Alle vestigingen vallen onder Stichting IMC Weekendschool. www.imcweekendschool.nl Op 7 juni jl. is de Vereniging van Nederlandse Korenorganisaties (VNK) officieel overgegaan in Koornetwerk Nederland. Bij de naamswijziging hoort uiteraard ook een nieuwe huisstijl die de ambities van de nieuwe organisatie weergeeft:
Koornetwerk Nederland heeft de ambitie om de kleurrijke werelden binnen de Nederlandse koorsector met elkaar te verbinden. Met ruim 1,7 miljoen actieve koorzangers -amateurs en professionals- is de Nederlandse koorsector veruit de grootste kunstensector van Nederland. Met een actuele achterban van 140.000 leden vormt Koornetwerk Nederland de grootste korenorganisatie in Nederland. Als vereniging van korenorganisaties ontwikkelt Koornetwerk Nederland een meerjarenbeleid en initiatieven om zichtbaarheid en draagvlak van de Nederlandse koorsector te verbeteren en kwaliteitsontwikkeling en educatie te borgen voor de toekomst. Jesadvies blijft - na het kwartiermaken tijdens de transitie - nog even als beleidsmedewerker van de nieuwe organisatie bij dit proces betrokken. Hoe leuk is het om - deze keer als organisator/reisleider - met ongeveer 150 zangers uit Limburg in 3 bussen af te reizen naar Het Concertgebouw in Amsterdam om vervolgens met z'n allen vanaf het podium mee te zingen in de meezing Matthäus Passion met Toonkunstkoor Amsterdam. En dan ook nog 'een mol' aan boord; journaliste Kim Noach van Dagblad De Limburger reisde op 6 april 2017 met ons mee om de Limburgse Zing en Beleef Matthäus deelnemers te interviewen en te horen wat hen zo trekt in dit meezing-evenement van Bach's meesterwerk. Ze kwam, zag, luisterde, schreef en al de dag ná het concert verspreidde het Zing en Beleef virus zich door heel Limburg via de cultuurpagina van deze krant.
Dr. Evert Bisschop Boele is per 1 november 2016 benoemd tot bijzonder hoogleraar Betekenis van cultuurparticipatie bij de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Deze leerstoel is ingesteld door het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). Centraal staat onderzoek naar de betekenis van cultuurparticipatie voor identiteit, zingeving en sociale relaties.
Bisschop Boele wordt in zijn nieuwe functie een van de gezichtsbepalende figuren van het recent opgerichte Rotterdam Arts & Sciences Lab (RASL), een samenwerkingsverband van de ESHCC met het Erasmus University College, Codarts en de Willem de Kooning Academie. Leerstoel Met de leerstoel bevorderen het LKCA en de Erasmus Universiteit Rotterdam de wetenschappelijke belangstelling voor cultuurparticipatie. De leerstoel moet in het bijzonder bijdragen aan het onderzoek naar de betekenis van cultuurparticipatie voor onder meer identiteit, zingeving en sociale relaties in onze geglobaliseerde kennis- en netwerksamenleving. De leerstoel slaat daarbij een brug tussen wetenschappelijk onderzoek en de culturele, maatschappelijke en beleidsmatige praktijk. Onderzoeksconferentie Op de komende Onderzoeksconferentie Cultuureducatie en Cultuurparticipatie 2016 (28 november te Utrecht) is Evert Bisschop Boele een van de keynote sprekers. In zijn keynote gaat hij in op de vraag wat actieve cultuurparticipatie de beoefenaars brengt aan de hand van zijn lopende etnografische onderzoek naar een shantykoor. Tevens verzorgt hij een sessie over het Onderzoeksprogramma 'Curious Minds - Kunsteducatie'. Over Evert Bisschop Boele Evert Bisschop Boele (1964) is leading lector van het Kenniscentrum Kunst & Samenleving en daarbinnen lector New Audiences van het lectoraat Lifelong Learning in Music van het Prins Claus Conservatorium, Hanzehogeschool Groningen. Naast het hoogleraarschap blijft Evert Bisschop Boele deze functie vervullen. Bisschop Boele studeerde Schoolmuziek aan het Conservatorium Maastricht en etnomusicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde in 2013 summa cum laude in de sociale wetenschappen aan de Georg-August-Universität in Göttingen. Eerder bekleedde hij diverse functies in muziek en onderwijs als docent vo en ho, vakconsulent, manager en bestuursadviseur. Sinds 2009 was hij achtereenvolgens hogeschooldocent /onderzoeker, associate lector en (leading) lector aan het Prins Claus Conservatorium. Bron: LKCA Utrecht Zeer goed nieuws van BIBHEP Monitoring en analyse uit 2015.
Het programma Bewustwording Identificatie Behandeling chronische Hepatitis B-C (BIBHEP) ontstond in 2011 vanwege de hoge sterfte door hepatitis B-C in vergelijking met een andere chronische virale infectie: hiv-aids, en de dalende identificatie van hepatitis virus dragers. De stijgende hepatitis sterfte en dalende hepatitis identificatie is in relatief korte tijd van 3 jaar geheel tot staan gebracht en lijkt om te buigen naar een dalende sterfte en stijgende identificatie. Dit is het hoopvolle bericht van BIBHEP Monitoring en analyse. Deze waarnemingen zijn een grote stimulans voor de krachtenbundeling op nationaal niveau en het krachtig voortzetten van de nationale programma’s zoals BIBHEP, Doorbraakproject Hepatitis C en Opsporing en Herevaluatie ooit gediagnosticeerden. Mensen die samen zingen, bouwen relatief snel een sociale band op, zo blijkt uit een nieuwe studie.
De deelnemers aan een zangcursus voelen zich na een maand al veel meer met elkaar verbonden dan mensen die samen een cursus creatief schrijven volgen. Mogelijk zijn gezamenlijke zangrituelen in de loop van de evolutie dan ook ontstaan als middel om groepen mensen dichter bijeen te brengen. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Oxford in het wetenschappelijk tijdschrift Royal Society Open Science. Verbondenheid De wetenschappers volgden bij hun onderzoek meer dan honderd proefpersonen die zangles namen of deelnamen aan een cursus creatief schrijven. Na elke les moesten de deelnemers aangeven hoe verbonden ze zich voelden met hun medecursisten op een schaal van 1 tot 7. Na twee lessen van een uur in een tijdsbestek van een maand voelden de zingende proefpersonen zich al gemiddeld 2 punten meer verbonden met hun groepsgenoten dan de schrijvende deelnemers. Dat verschil werd in de loop van de tijd kleiner. Na zeven maanden les hadden de schrijvende en zingende deelnemers een vergelijkbare sociale band opgebouwd. Knuffelhormoon Het onderzoek suggereert volgens hoofdonderzoeker Eiluned Pearce dat gezamenlijk zingen het ontstaan van vriendschappen versnelt. "Door te zingen breek je het ijs en komt het proces van sociale binding eerder op gang", verklaart ze op de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science. Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat in het brein van zingende mensen opvallend veel van het 'knuffelhormoon' oxytocine wordt aangemaakt, een stof die verbinding met anderen zou stimuleren. Schooljaar Pearce vermoedt dan ook dat zingen in de loop van de evolutie veel door mensen is gebruikt om sociale verbanden aan te gaan. "Het is goed voorstelbaar dat onze evolutionaire voorouders bepaalde zangrituelen gebruikten om zich in groepsverband sneller aan elkaar te verbinden, zodat ze daarna samen activiteiten konden ondernemen zoals jagen." Pearce hoopt mensen met haar bevindingen te inspireren om ook in deze tijd sneller tot elkaar te komen. "Misschien zouden we aan het begin van een nieuw schooljaar of voor een zakelijke bespreking in groepsverband moeten zingen zodat er betere sociale relaties ontstaan." Door: NU.nl/Dennis Rijnvis First mission accomplished voor Festival Vocallis! De eerste 22 ambassadeurs voor Zing en Beleef in Limburg zijn geboren. Twee weekenden lang werden zij verwend met de historie, de anekdotes, en vooral met de prachtige muziekstukken van G.F. Händel. Door erover verteld te krijgen maar vooral ook door het zelf zingen van meesterlijke werken onder leiding van de inspirerende dirigent/pianist Hans Veldhuizen Artistiek leider Roger Braun van Festival Vocallis heet Hans Veldhuizen van harte welkom in Limburg Hans verzorgt deze Zing en Beleef series al enkele jaren in Het Concertgebouw te Amsterdam. Volgens deelneemster Hanneke Groenteman aan de Zing en Beleef Mattheus 2013, is het een succesvolle format voor 'marktwerking in klassieke muziek' waarin iedereen wegloopt met de dirigent. Vast staat dat de kwaliteiten van Hans de cursisten tot ultiem zanggenot drijft, dat de cursus ieder jaar weer nieuwe deelnemers aantrekt, en er uit de cursus zelfs nieuwe zang initiatieven kunnen ontstaan. En iedereen kan meedoen, of je nu koorervaring hebt, noten kunt lezen of niet. Klinkt natuurlijk allemaal heel goed, maar maak dat ook maar eens waar buiten Het Concertgebouw. In de provincie Limburg bijvoorbeeld? De intieme groep van Limburgse cursisten van Zing en Beleef Händel was divers samengesteld. Een aantal koorleden uit het Toonkunstkoor Roermond die binnenkort zelf de Messiah gaan uitvoeren; een moeder die zingt in de Maastrichtse Capella Sancti Servatii wiens zoon in Amsterdam woont en daar al Zing en Beleef Mattheüs had meegedaan. Ze waren er nu samen bij! Een bestuurslid van een steeds ouder en kleiner wordend mannenkoor uit Brunssum die geen van zijn koorgenoten kon overtuigen om mee te doen, maar zelf met zijn 77 jaar uit volle borst meezong en ervan genoot. Kortom een groep zangers uit verschillende windhoeken met verschillende achtergronden die de uitdaging aandurfden om buiten hun eigen koorgezelschap en tradities om deel te worden van een nieuw geheel en het zingen op een andere manier zijn gaan beleven. Noten lezen werd ondergeschikt aan zuiver nazingen, want Hans vindt het cruciaal dat het zo snel mogelijk in één keer goed gaat om foute inprenting in de hersenen te voorkomen. Muziek maken doe je tenslotte niet met papier, maar met je hele ziel en zaligheid. Nou dat hebben we zo nu en dan geweten bij al die prachtige muziek van Händel: het meewiegen tijdens 'Come, come! live with pleasure', de AHA-erlebnis bij 'See the conqu'ring hero comes!', tranen over m'n wangen bij de prachtige stem van Hans in het prachtige 'Art thou troubled', ooit zo mooi vertolkt door Kathleen Ferrier en het feest der herkenning bij het 'Halleluja'. http://www.youtube.com/watch?v=HQgJRN5GanI En na 4 cursusdagen vol inspiratie vond IEDEREEN het jammer dat het alweer voorbij was. Hans toonde zich een zeer tevreden cursusleider en er gingen geluiden op voor een reünie of het samenstellen van een eigen koortje met de deelnemers aan deze cursus. En iedereen wilde terugkeren in het Limburgse vervolg in 2014: een volledige cursus Zing en Beleef Mozart. Men verheugde zich bovendien op de uitvoeringen van de Messiah tijdens Festival Vocallis op 5 en 10 oktober 2013 en ook dát werd een geweldige belevenis. De cursisten zaten zo ongeveer IN de muziek, en voelden zich daardoor erg betrokken bij de prachtige hoogwaardige en 'organische' uitvoering door muziek- en zangstudenten van de Conservatoria Maastricht en Aken o.l.v. dirigent Ludo Claesen en met medewerking van grote solisten als Claudia Couwenbergh, Eleonora Leoncini, Sejum Eom en Maarten Koningsberger. Behold and see! |