Hoe leuk is het om - deze keer als organisator/reisleider - met ongeveer 150 zangers uit Limburg in 3 bussen af te reizen naar Het Concertgebouw in Amsterdam om vervolgens met z'n allen vanaf het podium mee te zingen in de meezing Matthäus Passion met Toonkunstkoor Amsterdam. En dan ook nog 'een mol' aan boord; journaliste Kim Noach van Dagblad De Limburger reisde op 6 april 2017 met ons mee om de Limburgse Zing en Beleef Matthäus deelnemers te interviewen en te horen wat hen zo trekt in dit meezing-evenement van Bach's meesterwerk. Ze kwam, zag, luisterde, schreef en al de dag ná het concert verspreidde het Zing en Beleef virus zich door heel Limburg via de cultuurpagina van deze krant. ![]()
0 Comments
Dr. Evert Bisschop Boele is per 1 november 2016 benoemd tot bijzonder hoogleraar Betekenis van cultuurparticipatie bij de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Deze leerstoel is ingesteld door het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). Centraal staat onderzoek naar de betekenis van cultuurparticipatie voor identiteit, zingeving en sociale relaties.
Bisschop Boele wordt in zijn nieuwe functie een van de gezichtsbepalende figuren van het recent opgerichte Rotterdam Arts & Sciences Lab (RASL), een samenwerkingsverband van de ESHCC met het Erasmus University College, Codarts en de Willem de Kooning Academie. Leerstoel Met de leerstoel bevorderen het LKCA en de Erasmus Universiteit Rotterdam de wetenschappelijke belangstelling voor cultuurparticipatie. De leerstoel moet in het bijzonder bijdragen aan het onderzoek naar de betekenis van cultuurparticipatie voor onder meer identiteit, zingeving en sociale relaties in onze geglobaliseerde kennis- en netwerksamenleving. De leerstoel slaat daarbij een brug tussen wetenschappelijk onderzoek en de culturele, maatschappelijke en beleidsmatige praktijk. Onderzoeksconferentie Op de komende Onderzoeksconferentie Cultuureducatie en Cultuurparticipatie 2016 (28 november te Utrecht) is Evert Bisschop Boele een van de keynote sprekers. In zijn keynote gaat hij in op de vraag wat actieve cultuurparticipatie de beoefenaars brengt aan de hand van zijn lopende etnografische onderzoek naar een shantykoor. Tevens verzorgt hij een sessie over het Onderzoeksprogramma 'Curious Minds - Kunsteducatie'. Over Evert Bisschop Boele Evert Bisschop Boele (1964) is leading lector van het Kenniscentrum Kunst & Samenleving en daarbinnen lector New Audiences van het lectoraat Lifelong Learning in Music van het Prins Claus Conservatorium, Hanzehogeschool Groningen. Naast het hoogleraarschap blijft Evert Bisschop Boele deze functie vervullen. Bisschop Boele studeerde Schoolmuziek aan het Conservatorium Maastricht en etnomusicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde in 2013 summa cum laude in de sociale wetenschappen aan de Georg-August-Universität in Göttingen. Eerder bekleedde hij diverse functies in muziek en onderwijs als docent vo en ho, vakconsulent, manager en bestuursadviseur. Sinds 2009 was hij achtereenvolgens hogeschooldocent /onderzoeker, associate lector en (leading) lector aan het Prins Claus Conservatorium. Bron: LKCA Utrecht Zeer goed nieuws van BIBHEP Monitoring en analyse uit 2015.
Het programma Bewustwording Identificatie Behandeling chronische Hepatitis B-C (BIBHEP) ontstond in 2011 vanwege de hoge sterfte door hepatitis B-C in vergelijking met een andere chronische virale infectie: hiv-aids, en de dalende identificatie van hepatitis virus dragers. De stijgende hepatitis sterfte en dalende hepatitis identificatie is in relatief korte tijd van 3 jaar geheel tot staan gebracht en lijkt om te buigen naar een dalende sterfte en stijgende identificatie. Dit is het hoopvolle bericht van BIBHEP Monitoring en analyse. Deze waarnemingen zijn een grote stimulans voor de krachtenbundeling op nationaal niveau en het krachtig voortzetten van de nationale programma’s zoals BIBHEP, Doorbraakproject Hepatitis C en Opsporing en Herevaluatie ooit gediagnosticeerden. Mensen die samen zingen, bouwen relatief snel een sociale band op, zo blijkt uit een nieuwe studie.
De deelnemers aan een zangcursus voelen zich na een maand al veel meer met elkaar verbonden dan mensen die samen een cursus creatief schrijven volgen. Mogelijk zijn gezamenlijke zangrituelen in de loop van de evolutie dan ook ontstaan als middel om groepen mensen dichter bijeen te brengen. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Oxford in het wetenschappelijk tijdschrift Royal Society Open Science. Verbondenheid De wetenschappers volgden bij hun onderzoek meer dan honderd proefpersonen die zangles namen of deelnamen aan een cursus creatief schrijven. Na elke les moesten de deelnemers aangeven hoe verbonden ze zich voelden met hun medecursisten op een schaal van 1 tot 7. Na twee lessen van een uur in een tijdsbestek van een maand voelden de zingende proefpersonen zich al gemiddeld 2 punten meer verbonden met hun groepsgenoten dan de schrijvende deelnemers. Dat verschil werd in de loop van de tijd kleiner. Na zeven maanden les hadden de schrijvende en zingende deelnemers een vergelijkbare sociale band opgebouwd. Knuffelhormoon Het onderzoek suggereert volgens hoofdonderzoeker Eiluned Pearce dat gezamenlijk zingen het ontstaan van vriendschappen versnelt. "Door te zingen breek je het ijs en komt het proces van sociale binding eerder op gang", verklaart ze op de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science. Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat in het brein van zingende mensen opvallend veel van het 'knuffelhormoon' oxytocine wordt aangemaakt, een stof die verbinding met anderen zou stimuleren. Schooljaar Pearce vermoedt dan ook dat zingen in de loop van de evolutie veel door mensen is gebruikt om sociale verbanden aan te gaan. "Het is goed voorstelbaar dat onze evolutionaire voorouders bepaalde zangrituelen gebruikten om zich in groepsverband sneller aan elkaar te verbinden, zodat ze daarna samen activiteiten konden ondernemen zoals jagen." Pearce hoopt mensen met haar bevindingen te inspireren om ook in deze tijd sneller tot elkaar te komen. "Misschien zouden we aan het begin van een nieuw schooljaar of voor een zakelijke bespreking in groepsverband moeten zingen zodat er betere sociale relaties ontstaan." Door: NU.nl/Dennis Rijnvis ![]() First mission accomplished voor Festival Vocallis! De eerste 22 ambassadeurs voor Zing en Beleef in Limburg zijn geboren. Twee weekenden lang werden zij verwend met de historie, de anekdotes, en vooral met de prachtige muziekstukken van G.F. Händel. Door erover verteld te krijgen maar vooral ook door het zelf zingen van meesterlijke werken onder leiding van de inspirerende dirigent/pianist Hans Veldhuizen Artistiek leider Roger Braun van Festival Vocallis heet Hans Veldhuizen van harte welkom in Limburg Hans verzorgt deze Zing en Beleef series al enkele jaren in Het Concertgebouw te Amsterdam. Volgens deelneemster Hanneke Groenteman aan de Zing en Beleef Mattheus 2013, is het een succesvolle format voor 'marktwerking in klassieke muziek' waarin iedereen wegloopt met de dirigent. Vast staat dat de kwaliteiten van Hans de cursisten tot ultiem zanggenot drijft, dat de cursus ieder jaar weer nieuwe deelnemers aantrekt, en er uit de cursus zelfs nieuwe zang initiatieven kunnen ontstaan. En iedereen kan meedoen, of je nu koorervaring hebt, noten kunt lezen of niet. Klinkt natuurlijk allemaal heel goed, maar maak dat ook maar eens waar buiten Het Concertgebouw. In de provincie Limburg bijvoorbeeld? De intieme groep van Limburgse cursisten van Zing en Beleef Händel was divers samengesteld. Een aantal koorleden uit het Toonkunstkoor Roermond die binnenkort zelf de Messiah gaan uitvoeren; een moeder die zingt in de Maastrichtse Capella Sancti Servatii wiens zoon in Amsterdam woont en daar al Zing en Beleef Mattheüs had meegedaan. Ze waren er nu samen bij! Een bestuurslid van een steeds ouder en kleiner wordend mannenkoor uit Brunssum die geen van zijn koorgenoten kon overtuigen om mee te doen, maar zelf met zijn 77 jaar uit volle borst meezong en ervan genoot. Kortom een groep zangers uit verschillende windhoeken met verschillende achtergronden die de uitdaging aandurfden om buiten hun eigen koorgezelschap en tradities om deel te worden van een nieuw geheel en het zingen op een andere manier zijn gaan beleven. Noten lezen werd ondergeschikt aan zuiver nazingen, want Hans vindt het cruciaal dat het zo snel mogelijk in één keer goed gaat om foute inprenting in de hersenen te voorkomen. Muziek maken doe je tenslotte niet met papier, maar met je hele ziel en zaligheid. Nou dat hebben we zo nu en dan geweten bij al die prachtige muziek van Händel: het meewiegen tijdens 'Come, come! live with pleasure', de AHA-erlebnis bij 'See the conqu'ring hero comes!', tranen over m'n wangen bij de prachtige stem van Hans in het prachtige 'Art thou troubled', ooit zo mooi vertolkt door Kathleen Ferrier en het feest der herkenning bij het 'Halleluja'. http://www.youtube.com/watch?v=HQgJRN5GanI En na 4 cursusdagen vol inspiratie vond IEDEREEN het jammer dat het alweer voorbij was. Hans toonde zich een zeer tevreden cursusleider en er gingen geluiden op voor een reünie of het samenstellen van een eigen koortje met de deelnemers aan deze cursus. En iedereen wilde terugkeren in het Limburgse vervolg in 2014: een volledige cursus Zing en Beleef Mozart. Men verheugde zich bovendien op de uitvoeringen van de Messiah tijdens Festival Vocallis op 5 en 10 oktober 2013 en ook dát werd een geweldige belevenis. De cursisten zaten zo ongeveer IN de muziek, en voelden zich daardoor erg betrokken bij de prachtige hoogwaardige en 'organische' uitvoering door muziek- en zangstudenten van de Conservatoria Maastricht en Aken o.l.v. dirigent Ludo Claesen en met medewerking van grote solisten als Claudia Couwenbergh, Eleonora Leoncini, Sejum Eom en Maarten Koningsberger. Behold and see! Samenzingen is het begin van de muzikale opvoeding van onze kinderen. Zingen op jonge leeftijd bevordert niet alleen het gebruik van de stem, het gehoor en het ritme, maar bepaalt tevens de ontwikkeling en kwaliteit van het bespelen van een muziekinstrument op latere leeftijd. Het is jammer te moeten constateren dat de huidige generatie PABO juffen en meesters het zingen met kleuters veelal aan hun oudere collega's of kundige ouders moeten overlaten omdat zij zelf niet kunnen/willen zingen. Vakleerkrachten muziek worden wegbezuinigd en ook het zingen thuis is niet meer zo vanzelfsprekend. Op de muziekscholen kan er volop gezongen worden en in alle genres, maar een complete 'koorscholing' is meestal een beperkt onderdeel van het curriculum. Een degelijke klassieke koorscholing wordt in Zuid-Limburg alleen nog verzorgd door de Limburgse Koorschool Cantarella in Beek. De kinderen leren hier nog solfège, krijgen ademhalings- en houdingsoefeningen, stemvorming, meerstemmig zingen en treden geregeld op in korenfestivals of participeren in uitvoeringen van professionele gezelschappen als het LSO en Studium Chorale. Met de komst van twee jonge, nieuwe dirigenten lijkt er voor Cantarella een nieuwe episode aangebroken. De koorschool wil bijdragen aan een kwaliteitsimpuls op het gebied van kinderzang en hoopt door schaalvergroting meer kinderen in Zuid-Limburg te kunnen bereiken. Als eerste prikkel hiertoe werd op 4 maart 2012 i.s.m. Opera Zuid een openbare kinderkoorzang workshop rondom 'die Zauberflöte' van Mozart georganiseerd in Theater aan het Vrijthof in Maastricht. Na een korte rondleiding achter de schermen door Opera Zuid kregen de aangemelde kinderen in de bovenzaal van het Theater aan het Vrijthof een drietal (zang-) beproevingen te doorstaan aan de hand van het plot van 'die Zauberflöte'. Aan het einde van de workshop zongen zij tenslotte nog een terzet samen met de 3 Knaben van Opera Zuid! De kinderen en toehorende ouders waren erg enthousiast, een certificaat werd uitgedeeld en na afloop van de workshop bezocht een groot deel van de kinderen samen met hun ouders nog de matinee voorstelling van Mozarts 'Zauberflöte' door Opera Zuid.
Het begin van een culturele carriere?... Een imponerende publieke aftrap van Maastricht & Euregio Maas-Rijn als kandidaat Culturele Hoofdstad van Europa 2018 viel mij ten deel. In een drukbezocht Theater aan het Vrijthof presenteerde op 7 maart jl. het team van VIA2018 en vele anderen die bij dit proces zijn betrokken de eerste versie van het Bidbook. Een indrukwekkende "krant" met als thema 'Europa herontdekt'. Waar in 1992 het Verdrag van Maastricht vooral werd ondertekend vanuit politiek en economisch perspectief, zo lijkt de gevoelshouding van de burgers t.o.v. de huidige Europese crisis er, volgens economen, o.a. mee te maken te hebben dat er destijds te weinig rekening is gehouden met de verschillende culturen. Het is de Maastrichtse bedoeling om die vergeten paragraaf 'cultuur' aan te halen en, 25 jaar na dato, om te zetten in een Nieuw Verdrag van Maastricht. Het bidbook opent met de aanstekenlijke woorden van Jean Monnet (founding father van de Europese Gemeenschap van Kolen en Staal, voorloper van de Europese Unie) "Als ik Europa opnieuw mocht vormgeven, zou ik beginnen met cultuur!"
Wat jammer dat de PVV fractie van de Provincie Limburg moeite heeft om dit te begrijpen en opnieuw terugvalt op populisme en zich verschuilen achter heilige huisjes en landsgrenzen. De kansen van de kandidatuur van Culturele Hoofdstad én de noodzaak voor deze regio zijn zeker niet voor jan-en-alleman begrijpelijk. Zeker niet nu de meesten merken dat de broekriem strakker moet worden aangehaald, en thema's als vergrijzing, ontgroening en braindrain de komende jaren de politieke agenda's zullen beheersen. Maar juist daarom moeten we deze kans met beide handen aangrijpen! Het waarom stond vandaag perfect verwoord in Dagblad De Limburger. Ik citeer uit Commentaar, Opinie pagina A10 , vrijdag 9 maart 2012: Culturele Hoofdstad Cultuur en economie zijn geen natuurlijke vriendjes van elkaar. De een wantrouwt de ander. Onbegrip overheerst. Cultuur vindt economie al snel plat; economie cultuur elitair. Een kwestie van botsende karakters. met elkaar leven is lastig, langs elkaar heen leven de weg van het zelfgekozen isolement. De een vindt dat de ander het geld verbrast dat de ander zuur verdient. Ook vandaag de dag is dat niet anders: rechts noemt cultuur denigrerend een linkse hobby, waarvoor hardwerkende Nederlanders niet willen betalen. Dat is jammer. Cultuur en economie mogen dan wel geen gezworen kameraden zijn, ze hebben veel meer gemeen dan ze willen toegeven. Beide putten uit dezelfde bron: de menselijke geest die met zijn voortdurende scheppingsdrang steeds opnieuw vorm en inhoud geeft aan het bestaan. Cultuur en economie zijn daarmee eerder bondgenoten dan vijanden van elkaar. Hun temperament mag verschillen, hun drang om het weerbarstige materiaal naar hun hand te zetten niet. Economie én cultuur kunnen samen juist bergen verzetten. Een vermoeide samenleving verrijken, inspireren, van nieuwe brandstof voorzien, nieuwe stippen aan de horizon laten zien. Dat is in de kern dan ook precies wat Maastricht Culturele Hoofdstad beoogt. De titel moet Maastricht, Zuid-Limburg en de omliggende euregio helpen ontsnappen aan middelmaat, negativisme, bevolkingskrimp en bleke betekenisloosheid. Ja, cultuur is daarbij het vehikel, maar economie de onmisbare bijrijder. Culturele verheffing gaat hand in hand met economische verheffing, leren vele voorbeelden in de wereld om ons heen. Jammer genoeg is deze boodschap aan de PVV niet besteed. De partij vindt het maar niks dat Maastricht nadrukkelijk Europa de hand wil reiken bij die zoektocht, hoe logisch en wenselijk dat ook is gezien de historische ligging van de regio in het hart van datzelfde Europa. Maar dat past niet in het bekrompen wereldbeeld van de partij, die Nederland en ook Limburg het liefst helemaal op slot wil doen om dat vermaledijde Europa buiten de deur te houden. Met als rampzalig gevolg een economie die door cultureel zuurstofgebrek stikt." En dát is een toekomst die ik volgende generaties NIET toewens. Met dank aan de auteur van dit opiniestukje, want beter had ik het niet kunnen verwoorden! Doe mee en teken de petitie SAMEN OP WEG NAAR 2018. Je hebt zo van die weken dat alles op zijn plaats lijkt te vallen. Als een kettingreaktie volgen gebeurtenissen elkaar op zonder dat je daar enige invloed op lijkt uit te oefenen. Is het toeval of afgedwongen? Ik zal er geen vinger op kunnen leggen, maar geniet van de kansen die er liggen en de nieuwe energie die het me geeft. Mijn focus op dit moment ligt bij het promoten van ZINGEN. Verschillende projecten uit de zangwereld, van amateur tot professioneel, zou ik liefst met elkaar willen verbinden. Zingen als bindmiddel voor een harmonieuze(re) en gezamenlijke toekomst. Geen SOLOzang (er lopen al genoeg individualisten en ego's op deze wereld rond!), maar SAMENzang met alle harmonieën en dissonanten die hierbij komen kijken. En dus voor ieder wat wils. De zingende revolutie is de informele aanduiding voor de geweldloze revolutie tussen 1987 en 1991 die tot hernieuwde onafhankelijkheid voor de Baltische landen leidde. In de Sovjet-Unie was voor de niet-Russische volkeren het zingen van volksliedjes waarin wat al te nadrukkelijk het vaderland werd genoemd (in Sovjettermen: ‘nationalistische liederen') streng verboden. Gedurende de tijd van de Perestrojka (1987-1991) zong men bij nationale bijeenkomsten en geweldloze demonstraties illegaal traditionele volksliederen, die het gezamenlijk cultureel verleden benadrukten, en het volk hechter maakten. Daaronder waren ook de officiële volksliederen uit de tijd van de onafhankelijkheid (1918-1940): Mu isamaa, mu õnn ja rõõm in Estland, Dievs, svētī Latviju in Letland en Tautiška giesmė in Litouwen. Deze verboden liederen zijn alle drie na 1991 weer het officiële volkslied geworden. Daarom zijn de acties van de onafhankelijkheidsbewegingen Rahvarinne in Estland, Latvijas Tautas Fronte in Letland en Sąjūdis in Litouwen bekend geworden onder de naam Zingende Revolutie. Alle drie de organisaties begonnen met aandacht te vragen voor de ondergeschikte positie van de landstalen tegenover het Russisch en openheid te eisen over het Molotov-Ribbentroppact, dat in 1939 het einde van de onafhankelijkheid van de Baltische landen inluidde. Later radicaliseerden ze en eisten ze herstel van de onafhankelijkheid. Die kregen ze definitief in 1991. Het hoogtepunt van de Zingende Revolutie was de ‘Baltische Weg', een menselijke keten vanaf de Estische hoofdstad Tallinn via de Letse hoofdstad Riga naar de Litouwse hoofdstad Vilnius. De manifestatie werd gehouden op 23 augustus 1989, de vijftigste verjaardag van het Molotov-Ribbentroppact. De keten was 600 kilometer lang en er deden twee miljoen mensen aan mee (bron: Wikipedia). Einde geschiedenis les. Heel even moest ik hieraan denken toen afgelopen vrijdag op het Vrijthof in Maastricht ruim 1500 kinderen met felgekleurde handbelletjes deelnamen aan de grootste carillon-handbellen compositie van Europa ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van het Conservatorium. 'Maastricht bells' als muzikale missie om kinderen uit de Euregio en in alle toonaarden deelgenoot te maken van de kandidatuur van Maastricht als Culturele Hoofdstad 2018. Met handbellen als symbool om het gezamenlijk cultureel verleden te benadrukken. Zoals de carillon (afgeleide van 'Karel') klokken in de tijd van Karel de Grote als boodschappers fungeerden in de regio Aken-Luik-Maastricht en verder. Het Jeugdjournaal en andere media waren ruimschoots aanwezig bij 'Maastricht bells'. En, toeval of niet, in dezelfde uitzending kwam nog een ander onderwerp aan bod: het verlangen van sommigen om het leren zingen van het Wilhelmus in het basisonderwijs verplicht te stellen. De zingende revolutie is geboren. Kun je nog zingen, zing dan mee!
|