JES!ADVIES
  • Home
  • Projecten
  • Coaching
  • Over
  • Blog
  • Contact
CULTUUR, GEZONDHEIDSZORG & ONDERWIJS

BLOG

Click here to edit.

Barmhartigheid ten strijde

9/15/2023

0 Comments

 
Wanneer oude werkopdrachten, persoonlijke missie en passie voor zingen samen vallen in één productie is dat een bezoek en het delen waard:
Mijn allereerste opdrachtgever in 2011 (FestivalMusicaSacra) programmeerde op 15 september ‘Barmhartigheid ten Strijde’, een programma van Philzuid (mijn indirecte opdrachtgever in 2016). Mmv StudiumChorale, tenor Peter Gijsbertsen (OperaZuid Zauberflöte in 2019) en bariton Raoul Steffani (MatthausPassionDoorn in 2023). Op het programma staat o.a. de Cantata misericordium van Benjamin Britten, gecomponeerd ter gelegenheid van het eeuwfeest van mijn huidige werkgever hetRodeKruis😊.
Picture
​philharmonie zuidnederland
Studium Chorale

Martijn Dendievel dirigent
Peter Gijsbertsen tenor
Raoul Steffani bariton
John Adams The Wound-Dresser
Ralph Vaughan Williams Fantasia on a Theme by Thomas Tallis
Benjamin Britten Cantata misericordium

In 1864 werd het Rode Kruis opgericht. Bij gelegenheid van het eeuwfeest kreeg Benjamin Britten de opdracht voor een Cantata misericordium (‘van de barmhartigheden’), gebaseerd op de parabel van de Samaritaan. Zelden uitgevoerd en minder bekend dan het War Requiem, mede omdat de tekst bewust in een internationaal academisch Latijn is gesteld.
In datzelfde jaar woedde volop de Amerikaanse Burgeroorlog. Walt Whitman, tegenwoordig de beroemdste mannelijke Amerikaanse dichter van de negentiende eeuw, meldde zich als vrijwilliger om gewonde soldaten te verzorgen en te troosten. Aan deze ervaring wijdde hij The Wound-Dresser in zijn verzamelbundel Leaves of Grass. John Adams componeerde op deze tekst een cantate voor bariton (als Whitmans eigen stem) en klein orkest. Vertolker is Raoul Steffani, aan wie dit voorjaar de Nederlandse Muziekprijs werd toegekend, de hoogste onderscheiding voor Nederlandse klassieke musici.
Vaughan Williams’ Tallis-fantasie, geschreven voor een weelderige strijkersbezetting in de ruime akoestiek van Gloucester Cathedral, was bedoeld als voorstadium van een oratorium of opera naar de zeventiende-eeuwse allegorische roman The Pilgrim’s Progress. De pelgrim: immer afhankelijk van gastvrijheid.
0 Comments



Leave a Reply.

    Archieven

    Juli 2024
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    April 2022
    Maart 2021
    Februari 2021
    Juli 2020
    Juni 2020
    April 2020
    Januari 2019
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    April 2017
    Oktober 2016
    Maart 2016
    Oktober 2015
    November 2013
    Juli 2012
    Maart 2012
    Januari 2012

Jes!Advies

KvK nummer 53071212

Contact

T | 06 22 37 36 43
E | [email protected]




© COPYRIGHT 2025. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Home
  • Projecten
  • Coaching
  • Over
  • Blog
  • Contact