JES!ADVIES
  • Home
  • Projecten
  • Wie
  • Blog
  • Contact
CULTUUR, GEZONDHEIDSZORG & ONDERWIJS

BLOG

"We think we're writing something to amuse, but we're actually saying something we desperately need to share. The real mysterie is this strange need." - Ted Hughes
uit: Jij zegt het - Connie Palmen

​Podcast #13: Investeer in onderwijs en voorkom grotere kansenongelijkheid door corona

7/9/2020

0 Reacties

 
Foto
Nieuwsbericht Programma Sociaal Domein | 09-07-2020 | 15:42

Het Nederlandse onderwijs heeft gerichte investeringen nodig om te voorkomen dat het door de coronapandemie van de rails raakt. Dat schreef de Onderwijsraad onlangs in een advies aan de ministers Slob en Van Engelshoven. Er is reden tot zorg: het Nederlandse onderwijs kan belofte van grote gelijkmaker steeds minder waarmaken, schreef Edith Hooge, voorzitter van de Onderwijsraad, in het Financieel Dagblad.

De coronapandemie lijkt de kansenongelijkheid verder te versterken. Tijd voor acties dus. Waarin bestaat de kansenongelijkheid in Nederland en hoe kunnen we het bestrijden? Welke rol spelen scholen hierin en welke rol kunnen gemeenten daarin pakken? Daarover gaat de podcast in onze serie Zaaigoed.
We spreken met Iliass el Hadioui, onderwijssocioloog verbonden aan de Erasmus Universiteit, Yolande de Beer, rector van het Lyceum van Rotterdam en Ufuk Kâhya, wethouder duurzame mobiliteit, talentontwikkeling en welzijn in Den Bosch.
​Beluister de podcast op Spotify of iTunes of via de website .


Wat is kansenongelijkheid?
​‘Het hele idee van gelijke kansen gaat over leerlingen die ongeveer gelijke cognitieve capaciteiten hebben een ongelijke ruimte of ongelijke kansen hebben om die capaciteiten te ontwikkelen’, zo vertelt Illias. Toch groeit de kansenongelijkheid in het onderwijs de afgelopen tien jaar. Waar gaat het mis? ‘Je ziet dat kinderen met ouders die hoger opgeleid zijn en mondiger zijn, dat schooladviezen vaker worden herzien. Deze kinderen worden dan hoger ingeschaald dan hun Cito-uitslag liet blijken. Kinderen met minder hoog opgeleide ouders en minder mondige ouders, worden juist lager ingeschaald dan bijvoorbeeld hun Cito-uitslag’, vertelt Ufuk Kâhya, wethouder in de gemeente Den Bosch. 

‘Kansenongelijkheid verminderen gaat niet over extra huiswerkbegeleiding of nog meer inzicht op cognitie, dat gaat over het versterken van het geloof dat je dingen kunt.’

Coronacrisis legt kansenongelijkheid nog meer bloot
De coronacrisis legt kansenongelijkheden nog verder bloot. Of iemand thuis toegang heeft tot internet of tot een laptop om online onderwijs te kunnen volgen. Sommige kinderen hebben een eigen kamer waar je in stilte kan werken, andere kinderen delen een kamer met twee anderen waar het rumoerig is. Kunnen je ouders helpen bij je huiswerk? Ook dat legt kansenongelijkheden bloot. ‘Kansenongelijkheid verminderen gaat niet over extra huiswerkbegeleiding of nog meer inzicht op cognitie, dat gaat over het versterken van het geloof dat je dingen kunt.’ Het geloof in eigen kunnen maakt dat kinderen zich in controle voelen over hun eigen ontwikkeling en dat kan effect hebben op hun eigen ontwikkeling. 

Een praktijkvoorbeeld: het Rotterdams Lyceum
Yolande Beer werkt op het Rotterdams Lyceum. Vanaf het moment dat ze aan de slag ging op het Lyceum vielen haar enkele dingen op: de diversiteit van Rotterdam was niet terug te zien in haar leerlingenpopulatie. Al snel werd het verbod op hoofddoeken op school afgeschaft en trok ze de stad in om de school te promoten. Vanaf 2008/2009 ziet Yolande in haar populatie terug dat deze steeds diverser begint te worden. Met een onderwijskundige blik slaan verschillende Rotterdamse scholen de handen ineen om kansenongelijkheid in het onderwijs te bestrijden. Welke rol speelt taalachterstand op de basisschool bij kansen in verdere ontwikkeling? Het idee van een talentenklas ontstond: een groep talentvolle leerlingen in groep acht krijgen de kans om gedurende het jaar op woensdagmiddag extra lessen te volgen. Met succes! Veel van deze leerlingen krijgen einde schooljaar een hoger schooladvies toegeschreven: van HAVO naar VWO. 

Transformatief lesgeven: vasthouden en doorzetten
De populatie van verschillende scholengemeenschap is door de jaren heen diverser geworden. Het vasthouden van deze kansengelijkheid blijkt lastig: sommige kinderen lijken onbereikbaar. Hoe motiveer je een diversiteit aan leerlingen om zich te ontwikkelen? Dat heeft alles te maken met verschillende ladders: de thuisladder, de schoolladder, in iedere setting gelden andere gedragsregels. Voor sommige leerlingen is dat lastig. Zoals kinderen met een migrantenachtergrond. Deze kinderen komen op school maar hebben geen idee hoe je je nu eigenlijk gedraagt op school. Dat leidt soms tot probleemgedrag. De oplossing: transformatief lesgeven. Het gaat om ontwikkelen van spelgevoel: als docent weten wat je moet doen om leerlingen te motiveren om zichzelf te ontwikkelen. Om dat spelgevoel te ontwikkelen oefenen de docenten van de school vooral met elkaar, met behulp van verschillende lessituaties.

‘Transformatief lesgeven is geen macaroni maken.’

En verder in de podcast..
De bekendheid en toegankelijkheid van scholen vergroten helpt dus om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen. Daarnaast is aandacht en erkenning belangrijk: zoals een talentenklas waarbij talentvolle leerlingen een extra duwtje in de rug krijgen. In de podcast praten we verder over hoe je als professional zelf anticipeert op kansenongelijkheden. Dat gaat hand in hand met mindsetverandering: alle leerlingen met de juiste mindset kunnen het halen, maar dat veronderstelt verandering in mindset van scholen en docenten. We praten daarover verder aan de hand van het dashboard van de gelijke kansen-alliantie, dat de gemeente Den Bosch opstelde om kansenongelijkheid in kaart te brengen en te monitoren. Daarmee zorgt de gemeente Den Bosch voor een coalitie – met ondere docenten, wetenschappers en mensen uit de praktijk – om verder te praten over kansengelijkheid en dit in praktijk ook daadwerkelijk handen en voeten te geven. Nieuwsgierig naar de podcast? Beluister de podcast op Spotify of iTunes of via de website. 
0 Reacties

Samen zingen kan en ook veilig

6/22/2020

0 Reacties

 
De gezamenlijke professionele koren en Koornetwerk Nederland hebben de handen ineengeslagen en hard gewerkt om klaar te staan om veilig van start te kunnen. Er zijn protocollen opgesteld waarin onderzoek, kennis en ervaring uit binnen- en buitenland is verwerkt. Veilig samen zingen kan, wanneer we voldoende de veiligheidsvoorschriften in acht nemen.
Klik hier voor Update Protocol dd 1 juli 2020
Foto
Lees hieronder: Reformatorisch Dagblad 22 juni 2020

I
n de aanloop naar 1 juli brengt het RIVM het nieuwe advies uit aan het OMT, waarna de volgende ronde van besluitvorming volgt over eventuele versoepeling van de richtlijnen. Voor de koorsector is dit urgent: duidelijkheid en perspectief voor de sector ontbreekt.

​Ee
n groot aantal korenorganisaties roept het ministerie van OCW, het Outbreak Management Team en het RIVM ertoe op ervoor te zorgen „dat Nederland zo snel mogelijk weer kan zingen.” Want: „Zingen is gezonder dan spreken.”
​
De brief namens 1 miljoen koorzangers in Nederland, die maandag is gepubliceerd, is ondertekend door veertien zanggezelschappen en organisaties, waaronder het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, Cappella Amsterdam, het Groot Omroepkoor, Koornetwerk Nederland, het Laurens Collegium Rotterdam, de Nederlandse Bachvereniging, het Nederlands Kamerkoor en de Nederlandse Vereniging van Zangpedagogen.

„Zonder enkel wetenschappelijk bewijs lijkt een massale angst voor zingen te zijn ontstaan naar aanleiding van een klein aantal, zeer tragische gebeurtenissen met koorzang”, aldus de briefschrijvers. „Ook al is de kans veel groter dat de coronabesmettingen het gevolg zijn geweest van de sociale omgang voor en na het zingen.”

Een en ander leidde in Nederland „zelfs tot een verbod op samenzang, dat inmiddels is ‘afgezwakt’ tot ernstige ontrading”, aldus de brief. „Nog steeds kan in Nederland, in concertzaal, klas of kerk, niet fatsoenlijk samen worden gezongen. Solo zingen mag dan wel, op 8 meter afstand, een voorwaarde die evengoed nergens op gebaseerd is.”

Volgens de briefschrijvers is de verwarring compleet, „nu we wél in een vol vliegtuig naast elkaar mogen zitten, maar samen zingen nog altijd als een te groot risico wordt bestempeld, zelfs met voldoende tussenruimte of in de buitenlucht. Het is allemaal steeds moeilijker uit te leggen.”

En dat terwijl zingen juist een positief effect heeft, zeggen de korenorganisaties. „Zingen in een koor gaat niet alleen over gemeenschappelijkheid, sociale cohesie en harmonie. Voor velen is het een essentiële bron van emotioneel welzijn en positieve mentale gezondheid. Bovendien is het een krachtige uitdrukking van onze cultuur en menselijkheid. Dit geldt niet alleen voor de zangers zelf, maar zeker ook voor het publiek.”

Volgens de briefschrijvers wijzen, als het gaat om de uitstoot van aerosolen, internationale onderzoeken (Münchner Bundeswehr Universität, Universitätsklinikum Freiburg en de Universität Wien in samenwerking met de Wiener Philharmoniker) allemaal in de richting „dat zingen veiliger is dan spreken.” Ook de voorlopige resultaten van onderzoek aan de Universiteit Twente zouden op videobeelden een gelijke strekking laten zien. In onder meer Noorwegen, Denemarken, Zwitserland, Frankrijk en Duitsland is iedereen volgens de korenorganisaties weer aan het zingen.

„Ook wij hebben onze protocollen klaar, waarmee we veilig aan de slag kunnen”, zeggen de briefschrijvers. „Deze protocollen zijn gecheckt door een team van experts met onder anderen een viroloog, kno- en longarts en professoren van verschillende Nederlandse universiteiten. Het is nu zaak dat het ministerie van OCW, het Outbreak Management Team en het RIVM zorgen dat Nederland zo snel mogelijk weer kan zingen.”
0 Reacties

Een nieuw tijdperk

4/23/2020

0 Reacties

 
Foto
De coronacrisis verandert ons leven en dat van musici en artiesten ingrijpend. Laten we de overheid blijven voorzingen dat kunstenaars, kunstuitingen en kunstinstellingen NOODZAKELIJK zijn voor het voortbestaan van de mens als specie. Voor, tijdens en na Corona. Niet alleen geeft zij troost, afleiding en hoop (aan het publiek), maar als persoonlijkheden binnen onze maatschappij zorgen kunstenaars vooral voor diversiteit, eigenheid, creativiteit, flexibiliteit, zelfstandigheid, verbinding, bescheidenheid (vaak té), verwondering, ontdekking en behoud van erfgoed. Van jong tot oud, van amateur tot professional. Is dat niet de samenleving waarin wij Nederlanders willen leven?

#ikwascultuur #ikbencultuur #ikmaakcultuur #ikpleitvoorcultuur
0 Reacties

Respect

1/1/2019

0 Reacties

 
‘Respect’ was het thema van de ‘eindejaars uitzending’ van het televisieprogramma De Wereld Draait Door (DWDD). Vaste gasten van het programma mochten een persoon kiezen, voor wie zij veel respect hebben. Programmamaker en voormalig advocaat Prem Radhakishun koos voor weekendschool oprichter Heleen Terwijn.
‘Kinderen hebben talenten, en door onderwijs kom je in aanraking met iets wat je kan’, aldus Radakhishun, die in het programma de onstaansgeschiedenis van de weekendschool kort samenvatte, en daarin ook vertelde over zijn eigen ervaring als gastdocent (als advocaat) op de Weekendschool.
Hij roemde het concept van de stichting en de eigenzinnigheid van oprichter Heleen Terwijn, voor hij ‘ongelooflijk veel respect’ zei te hebben. ‘En met haar symboliseer ik ook alle mensen in het onderwijs die dagelijks aan educatie doen.’ Bekijk hieronder het fragment:

“Jongeren die zich willen ontwikkelen en volwassenen die daaraan willen bijdragen zijn samen explosief sterk”.


Ik zou mijn werk als fondsenwerver niet goed doen als ik niet van deze gelegenheid gebruik maakte om u te attenderen op de uitdaging voor onze organisatie om jaarlijks 4 miljoen euro te werven, waardoor wij onze programma’s kunnen blijven aanbieden en verder ontwikkelen. Sinds de oprichting in 1998 kent Stichting IMC Weekendschool het ‘mixed funding’ financieringsmodel, ook daarin liepen wij voorop. Door de jaren heen heeft onze organisatie meer dan 170 begunstigers aan zich weten te binden. Filantropie is door de jaren heen echter veranderd. Als vriend, als bedrijf, als vermogensfonds: zegt het voort, ik kom graag praten, want alle beetjes helpen. In het kader van ons lustrum is een eventuele vriendendonatie factor 20 natuurlijk een ludieke actie. 
Word vriend of donateur van Stichting IMC Weekendschool!

0 Reacties

Van 4 naar 50 deelnemende basisscholen in Nederland

7/1/2018

0 Reacties

 
In één jaar tijd groeide IMC Basis van 4 naar 17 deelnemende basisscholen in Nederland. De prognose is dat dit aantal de komende twee jaar zal uitbreiden naar 50. Met ingang van september 2018 zullen er 4 scholen in Limburg deelnemen aan dit innovatie onderwijsproject van de jubilerende Stichting IMC Weekendschool. In oktober viert de Amsterdamse moeder-organisatie zijn 20-jarig bestaan.
​-

​RTV Roermond maakte onderstaande reportage over IMC Basis tijdens de laatste les van het vak Horeca op de Vincent van Goghschool. Daarin nodigden de leerlingen van groep 8 hun ouders, de gastdocenten en sponsoren uit voor een expositie-receptie. Met dank aan Theaterhotel De Oranjerie voor de gastlessen en ArsPrintmedia voor het drukken van de uitnodigingen. De receptie werd afgesloten met een diploma uitreiking aan de 55 leerlingen van groep 8 van Basisschool De Kasteeltuin en Basisschool Vincent van Gogh uit de Roermondse wijk Donderberg. Trots op de leerlingen!
#Vincentvangoghschoolroermond#IMCBasis#roermondw#wijkontwikkelplandonderberg
0 Reacties

IMC Basis inspireert kinderen op de Donderberg

9/12/2017

0 Reacties

 
Niet zelf geschreven, wel fijn om aan mee te mogen werken: 'mijn' klas en 'mijn' leerkrachten...
Kinderen al op jonge leeftijd laten zien wat ze later allemaal kunnen gaan doen en hen vertrouwen geven in hun eigen talent. Dat is het doel van het project IMC Basis, dat sinds een jaar draait op basisscholen De Kasteeltuin en de Vincent van Goghschool. Drie leraren vertellen over hun ervaringen met IMC Basis.

Het landelijke project komt voort uit de IMC Weekendschool. Dit initiatief probeert een betere verbinding tussen het onderwijs en de maatschappij te maken, door sprekers in de klas te laten vertellen over hun werk. De twee basisscholen op de Donderberg zijn de enige scholen in Limburg waar IMC Basis nu in het onderwijsprogramma wordt aangeboden. Gert-Jan Marsman en Matty Beckers van de Vincent van Goghschool en Ankie Venner van De Kasteeltuin zijn alle drie enthousiast over de aanpak. “IMC Basis geeft leerlingen vertrouwen en inspiratie op een manier die je vaak niet met andere vakken bereikt”, vertelt Ankie.

Verrassende samenwerking
De sprekers behandelen thema’s zoals politiek, ondernemerschap, architectuur en journalistiek. Onlangs heeft bijvoorbeeld iemand van de Rabobank verteld over ondernemerschap. De leerlingen hebben daarna een bedrijfsplan opgesteld voor hun zelfbedachte bedrijf. Dit hebben ze in de laatste week van het schooljaar gepresenteerd. Ankie vertelt enthousiast: “Alle kinderen zijn gegroeid door dit project. Ze waren zenuwachtig voor de presentatie maar ze helpen elkaar. De ene is goed in tekenen en mag het logo maken, de andere kan goed rekenen en stelt de cijfers op, een derde praat gemakkelijk en presenteert. Zo leren ze op jonge leeftijd al hun eigen talenten kennen en wat ze kunnen bereiken wanneer ze samenwerken. Bij andere vakken bestaat die ruimte niet.”
​
Foto

​Voor de sprekers is het interessant om te zien hoe betrokken en enthousiast de kinderen zijn. “Ze denken veel opener dan volwassenen. Omdat ze niet nadenken over regelgeving en realiteit, komen ze met verrassende ideeën. Het levert nieuwe inzichten op en vaak zijn de sprekers verwonderd over de openheid en gevatheid van de kinderen die ze ontmoeten”, aldus Gert-Jan.

Inspiratie
De kinderen worden geïnspireerd door de sprekers. Matty vertelt over een jongen die niet goed is in rekenen. “Hij zat vaak verlegen in de klas. Totdat er een spreker kwam. De jongen vond het interessant en sindsdien horen we meer van hem bij alle lessen. Dit effect verbaasde mij. De jongen ziet nu mogelijkheden en is gemotiveerd.”
“Met het project gaat er een wereld open voor de kinderen”, zegt Ankie. “Een dierenarts als gastdocent kwam met een hondje. Een van de meisjes was bang voor honden. Na wat gesnuffel van het hondje vroeg ze of ze hem mocht aaien. Aan het eind van de dag waren ze dikke vrienden en nu durft ze honden vaker te aaien. Het project vergroot hun horizon. De kinderen realiseren zich door dit project dat je voor sommige beroepen heel lang naar school moet en dat willen ze niet allemaal. Maar ze willen bijvoorbeeld wel dierenartsassistente worden.”

Een plek in de samenleving
Elke donderdagmiddag besteden de leerlingen tijd aan IMC Basis. Op de Vincent van Goghschool is de keuze gemaakt aardrijkskunde en geschiedenis voorlopig te schrappen. “Uiteraard was deze keuze voor andere leraren wel schokkend”, vertelt Matty. “Maar nadat we hiermee van start zijn gegaan zagen ook zij de positieve resultaten. Het helpt kinderen uit de Donderberg een plek in de samenleving te vinden.”
Ankie vult aan: “Ik hoop dat dit project vele jaren blijft draaien, maar niet alleen op de Donderberg. Dit is voor alle kinderen interessant.” Daar zijn de drie leraren het over eens. Ze zijn trots dat ze onderdeel zijn van het project en blij dat ze de mogelijkheid hebben de kinderen op deze manier te inspireren.

Bron:www.donderbergroermond.nl/uit-de-wijk/kanjerverhalen/imc-basis-inspireert-kinderen-op-donderberg/
0 Reacties

Maatschappijgericht onderwijs met IMC Basis

7/16/2017

0 Reacties

 
IMC Weekendschool heeft een programma ontwikkeld om het mogelijk te maken maatschappijgericht onderwijs te integreren binnen het basisonderwijs: IMC Basis. De eerste scholen in Limburg die zich hierbij hebben aangesloten zijn Bs Vincent van Gogh en Bs De Kasteeltuin in Roermond. Vanaf 1 augustus 2017 zal ik voor 16u per week als IMC Basis coördinator aan dit innovatieve onderwijsprogramma verbonden zijn.
​
Samenwerking tussen de basisschool en IMC Weekendschool
IMC Basis vult het reguliere onderwijsaanbod aan. Het verlegt de focus op schoolvakken naar toekomstperspectieven, niet-cognitieve vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling. IMC Basis laat leerlingen kennis maken met de maatschappij door de ogen van bevlogen professionals die als gastdocent hun vak delen. Zo wordt een bijzondere context gecreëerd waarbinnen leerlingen gestimuleerd worden de wereld met een open, nieuwsgierige en betrokken houding tegemoet te treden. 

De vakken die IMC Basis o.a. in het lesprogramma aanbiedt zijn:
​Journalistiek, Geneeskunde (zorg&welzijn), Podiumkunsten, Wetenschap, Natuurles, Architectuur, Politiek, Recht, Film, Theater, Ondernemen, Presenteren, Horeca, Masterclasses. 
www.imcweekendschool.nl/imcbasis

IMC Basis in het kort:

  • IMC Basis wordt binnen het programma van de school aangeboden, aan groep 7 en 8 gedurende drie uur per week. Bevlogen professionals vertellen in de les over hun vak en delen hun enthousiasme met de leerlingen.
  • Voor de uitvoering van het onderwijs werken de IMC Basis coördinator, de gastdocenten en de leerkrachten nauw met elkaar samen.
  • IMC Basis verankert de school sterker in de buurt doordat enthousiaste professionals uit de directe omgeving van de basisschool betrokken zijn bij het onderwijs.
  • Bedrijven en organisaties worden geïnspireerd door hun competenties op een andere manier in te zetten. De medewerkers dragen concreet bij aan de ontwikkeling en de toekomstperspectieven van jongeren in onze maatschappij.
  • IMC Basis wordt aanbevolen door de ambtenaren van het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap en Staatssecretaris Sander Dekker.

IMC Basis in Limburg mee mogelijk maken?
Op dit moment nemen 10-16 basisscholen in Nederland deel aan het IMC Basisprogramma, waaronder 2 in Roermond.
Om IMC Basis tot een succes te maken is jaarlijks per school een bedrag van 20.000 euro nodig. Het streven is een breed draagvlak in de buurt te creëren. Dat betekent dat we in elke buurt op zoek zijn naar meerdere partijen die een financiële bijdrage willen doen.
​Wilt u in Limburg bijdragen? Hetzij als gastdocent, hetzij als financiële partner? Neem dan contact op met Gemma Beij (gemma.beij@weekendschool.nl).

Foto

​Over IMC Weekendschool
Sinds de start in 1998 is IMC Weekendschool uitgegroeid tot een organisatie met een groot maatschappelijk draagvlak: ruim 100 financiële partners, die IMC Weekendschool materieel steunen en 3.500 gedreven vrijwilligers. Doordat IMC Weekendschool onafhankelijk is van de overheid, verbindt het een brede maatschappelijke coalitie van bedrijven, instellingen en individuen die graag bijdragen aan de toekomst van jongeren.
Stichting IMC Weekendschool heeft een 
ANBI-status en wordt onbezoldigd bestuurd door Rob Defares, Rien van Gendt en Carien Pot. De dagelijkse leiding is in handen van strategisch directeur Heleen Terwijn en operationeel directeur Marion Weijman. We hebben tien vestigingsteams, een onderzoeksteam en een team voor het netwerk van oud-leerlingen. Alle vestigingen vallen onder Stichting IMC Weekendschool.
​www.imcweekendschool.nl
0 Reacties

Koornetwerk Nederland bouwt aan nieuw gezicht voor koorsector

6/28/2017

0 Reacties

 
Foto
Op 7 juni jl. is de Vereniging van Nederlandse Korenorganisaties (VNK) officieel overgegaan in Koornetwerk Nederland. Bij de naamswijziging hoort uiteraard ook een nieuwe huisstijl die de ambities van de nieuwe organisatie weergeeft:

Koornetwerk Nederland heeft de ambitie om de kleurrijke werelden binnen de Nederlandse koorsector met elkaar te verbinden. Met ruim 1,7 miljoen actieve koorzangers -amateurs en professionals- is de Nederlandse koorsector veruit de grootste kunstensector van Nederland. Met een actuele achterban van 140.000 leden vormt Koornetwerk Nederland de grootste korenorganisatie in Nederland.

Als vereniging van korenorganisaties ontwikkelt Koornetwerk Nederland een meerjarenbeleid en initiatieven om zichtbaarheid en draagvlak van de Nederlandse koorsector te verbeteren en kwaliteitsontwikkeling en educatie te borgen voor de toekomst. 

Jesadvies blijft - na het kwartiermaken tijdens de transitie - nog even als beleidsmedewerker van de nieuwe organisatie bij dit proces betrokken.
0 Reacties

De ultieme karaoke

4/7/2017

0 Reacties

 
Hoe leuk is het om - deze keer als organisator/reisleider - met ongeveer 150 zangers uit Limburg in 3 bussen af te reizen naar Het Concertgebouw in Amsterdam om vervolgens met z'n allen vanaf het podium mee te zingen in de meezing Matthäus Passion met Toonkunstkoor Amsterdam. En dan ook nog 'een mol' aan boord; journaliste Kim Noach van Dagblad De Limburger reisde op 6 april 2017 met ons mee om de Limburgse Zing en Beleef Matthäus deelnemers te interviewen en te horen wat hen zo trekt in dit meezing-evenement van Bach's meesterwerk.
​Ze kwam, zag, luisterde, schreef en al de dag ná het concert verspreidde het Zing en Beleef virus zich door heel Limburg via de cultuurpagina van deze krant.
Foto
Foto
ddl_meezing_matthaus_passion_7.4.2017.pdf
File Size: 2443 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

0 Reacties

Evert Bisschop Boele benoemd tot bijzonder hoogleraar cultuurparticipatie

10/29/2016

0 Reacties

 
Dr. Evert Bisschop Boele is per 1 november 2016 benoemd tot bijzonder hoogleraar Betekenis van cultuurparticipatie bij de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Deze leerstoel is ingesteld door het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). Centraal staat onderzoek naar de betekenis van cultuurparticipatie voor identiteit, zingeving en sociale relaties.

Bisschop Boele wordt in zijn nieuwe functie een van de gezichtsbepalende figuren van het recent opgerichte Rotterdam Arts & Sciences Lab (RASL), een samenwerkingsverband van de ESHCC met het Erasmus University College, Codarts en de Willem de Kooning Academie.

Leerstoel
Met de leerstoel bevorderen het LKCA en de Erasmus Universiteit Rotterdam de wetenschappelijke belangstelling voor cultuurparticipatie. De leerstoel moet in het bijzonder bijdragen aan het onderzoek naar de betekenis van cultuurparticipatie voor onder meer identiteit, zingeving en sociale relaties in onze geglobaliseerde kennis- en netwerksamenleving. De leerstoel slaat daarbij een brug tussen wetenschappelijk onderzoek en de culturele, maatschappelijke en beleidsmatige praktijk.

Onderzoeksconferentie
Op de komende Onderzoeksconferentie Cultuureducatie en Cultuurparticipatie 2016 (28 november te Utrecht) is Evert Bisschop Boele een van de keynote sprekers. In zijn keynote gaat hij in op de vraag wat actieve cultuurparticipatie de beoefenaars brengt aan de hand van zijn lopende etnografische onderzoek naar een shantykoor. Tevens verzorgt hij een sessie over het Onderzoeksprogramma 'Curious Minds - Kunsteducatie'.

Over Evert Bisschop Boele
Evert Bisschop Boele (1964) is leading lector van het Kenniscentrum Kunst & Samenleving en daarbinnen lector New Audiences van het lectoraat Lifelong Learning in Music van het Prins Claus Conservatorium, Hanzehogeschool Groningen. Naast het hoogleraarschap blijft Evert Bisschop Boele deze functie vervullen.
Bisschop Boele studeerde Schoolmuziek aan het Conservatorium Maastricht en etnomusicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde in 2013 summa cum laude in de sociale wetenschappen aan de Georg-August-Universität in Göttingen.
Eerder bekleedde hij diverse functies in muziek en onderwijs als docent vo en ho, vakconsulent, manager en bestuursadviseur. Sinds 2009 was hij achtereenvolgens hogeschooldocent /onderzoeker, associate lector en  (leading) lector aan het Prins Claus Conservatorium.

Bron: LKCA Utrecht
0 Reacties
<<Vorige

    Auteur

    Jesje Schalm - creatieve denkende doener, verzamelaar met een vlotte pen?

    Archieven

    Juli 2020
    Juni 2020
    April 2020
    Januari 2019
    Juli 2018
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    April 2017
    Oktober 2016
    Maart 2016
    Oktober 2015
    November 2013
    Juli 2012
    Maart 2012
    Januari 2012

Jes!Advies

Vuurdoorn 39
6226 WT  MAASTRICHT

Contact

T | 06 22 37 36 43
ingeschreven bij de KvK onder nummer 53071212



© COPYRIGHT 2020. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Home
  • Projecten
  • Wie
  • Blog
  • Contact